Dag 55 – (44) ski instructor course – Robbie & Dag 2 Level 2 Examen

21 februari 2017 - Courtenay, Canada

20170221_12434720170221_124354Dag 2 van Level 2 examen, tweede trainingsdag. In de ochtend gaan we heel grondig door de alle standaard grondbeginselen van een les voor beginners. Wat te doen, wat juist niet, inclusief alle veiligheidsaspecten. Tenslotte wil je geen leerlingen spoorloos laten verdwijnen of ouders een kind in onderdelen teruggeven. :-). Daarbij oefenen weer we op en met elkaar met het lesgeven. Erg lastig want omdat we juist goede skiërs zijn blijft het een soort toneelspel wat je in de juiste volgorde met alle bijbehorende aspecten voor beginners moet laten zien én correct demonstreren.

In de middag na de lunch splitsen we de groep in 2 delen en gaan we om de beurt elkaars ski-techniek beoordelen, analyseren en proberen te verbeteren. Dat allemaal gebaseerd op de 4 basis “technical references” van de CSIA die het fundament zijn. Omdat we allemaal erg goede en ervaren skiërs zijn, zijn de verbeterpunten dus moeilijk te herkennen omdat het kleine details zijn. 20170221_124522Met behulp van Darrin lukt het toch aardig en is het een goede les voor ons. Zeker tezamen met het uitgebreide voorbeeld pallet aan mogelijkheden van specifieke oefeningen om bepaalde onderdelen te verbeteren.

20170221_124531Darrin gaat erg grondig en heel serieus te werk. Zelden een zo serieuze ski instructor gezien. Een voorbeeld van gisteren is het volgende. Aan het eind van de ochtend ski ik bij het stoppen even één bocht door een stuk losse sneeuw. Meteen komt de opmerking dat er geen tijd is voor “fun” en los skiën. Alles moet de hele dag in volle concentratie en serieus aangepakt worden. En ik ben niet de enige die dergelijke opmerkingen krijgt. Desalniettemin leer ik veel van Darrin en zijn visie op skiën en lesgeven.

20170221_184329Na de les gezamenlijke evaluatie en enkele CSIA video’s kijken, gevolgd door een bezoek aan Ted’s café-restaurant om te zorgen voor voldoende verse vocht-aanvulling als beloning voor onze inspanningen. Als maaltijd krijgen we lekkere spaghetti en heerlijk verse zalm van Charlotte. Daarna gaan de anderen in het chalet buiten een jointje roken, terwijl ik begin met dit blog. Als de groep van buiten half stoned terugkomt lig ik zowat in een slappe lach vanwege hun gedrag. Duidelijk onder invloed en lachwekkend om te zien hoe ze op verschillende manieren hun controle deels kwijtraken. Lachen iedereen trouwens heel veel makkelijker af.

De leukste belevenis van deze dag is als ik aan het eind van de dag op mijn telefoon een email lees van Caroline & Steve namens hun kleinzoon Robbie van ~4 jaar:

• Hi. Skiing today. Just got here. Text if you get free.
    Enjoyed seeing you on Fri. Thanks for helping Robbie. He talked about you all weekend.
    I left something for you from him in lodge retail store. Shelby has it.
    Enjoy the day. Hope to be back up Thurs.  Cheers, C.

20170221_184103Dat lees ik helaas pas aan het eind van de dag na de evaluatie en video. Als ik langs de winkel loop blijkt Shelby al naar huis, maar de andere winkel meiden weten meteen waar ik voor kom. 20170221_184123Met een grote grijslach komt er een zelfgemaakt werkstukje van Robbie tevoorschijn, met op de achterkant een korte boodschap. Ontzettend lief en ik voel zeer vereerd. Zie de foto’s bij de blog van het cadeau. Mijn allereerste presentje van een leerling in mijn eigen nieuwe skileraar carrière. Ik heb Robbie's werkstukje op mijn kamer op de spiegel opgehangen (zie foto). En eigenlijk was het voor mij ook alleen maar plezier en pret om het te doen. Super.

Liefs van een zeer vereerde (ontroerde?) skileraar,
Roel

1. Karin:
    22 februari 2017
    geweldig
  2. Gerard Tielemans:
    22 februari 2017
    Trots, en terecht. Momenten die je nooit meer vergeet.
  3. Astrid:
    23 februari 2017