Dag 56 – (45) ski instructor course – Children’s Teaching Module

22 februari 2017 - Courtenay, Canada

20170222_12353320170222_123535Om aan het CSIA Level 2 ski instructor examen te kunnen meedoen moet je ook minstens één extra ski onderwijs module hebben gevolgd. Één van die modules is de Childrens’s Teaching Module. Die hebben wij vandaag. Darrin is opnieuw degene die de coaching voor deze module doet. Yusuke is er vandaag niet bij maar daarvoor in de plaats is Nancy, een oudere vrouw erbij gekomen, zodat we met Jesse, Euge & Mark in totaal met z’n zessen zijn. En nog altijd mooi weer hebben, zon en wolken met een temperatuur van -6 °C, zodat de verse sneeuw van van het weekend nog altijd voor prima condities zorgt.

20170222_15040620170222_150411De hele dag gaan we heel grondig door alle aspecten van hoe om te gaan met kinderen in een skiles. Vanaf 3 jaar tot adolescenten / bijna volwassenen. Uiteraard groot verschil van aanpak. Kleintjes kun je niets vertellen, gewoon veel voordoen en zorgen dat er veel plezier is tijdens veel bewegen en spelen op de sneeuw. Tot bij adolescenten en pubers moet je meer uitleggen, zorgen dat de groepsdynamica niet verstoord wordt en dat je er voor zorgt dat ze jou niet op de kast krijgen. Zorgen dat de zwakkeren onder het kroost vooral voldoende aandacht krijgen, crisis management en tactisch bezig blijven. Flexibel zijn en elk moment aanpassen aan wat er gebeurt en vooral wat de kinderen aankunnen. Kinderen zijn daarnaast een grote verantwoordelijkheid die je ala leraar in je schoot geworpen krijgt. Eigenlijk is het al je kennis van skitechnieken en basis technische ski referenties gebruiken in combinatie met gewoon gezond verstand. Vooral veel levenservaring maakt het overleven makkelijker, zeker als je zelf nageslacht ter wereld hebt gebracht en met een berg voedsel en veel geduld hebt groot gebracht.

20170222_15041420170222_150420Al met al een fijne dag met veel stof, elkaar lesgeven en een beetje eigen skiverbetering. Omdat ski-technisch lesgeven niet afhankelijk is van leeftijd, is dit ook een goede herhaling van de principes en prima voorbereiding voor de examendagen van volgende week.

’s Middag gaat de rest van de groep de berg af naar Courtenay om geschikte spullen en kleren te kopen voor het eighties feest van a.s. zaterdag in Ted’s café hier op de berg. Ik ga niet mee, want ik ga zaterdag t/m maandag naar Mount Cain, een ander skigebied op 3 uur rijden afstand. Dus eet ik vanavond gezellig samen met Charlotte die zoals altijd weer lekker en smakelijk voedsel op onze borden weet te krijgen; Lasagne deze keer.

20170222_150425Uiteraard weer fijne groeten van als een kind zo speelse ski-verslaafde,
Roel

1. Hariette van baarschot: