Dag 57 – (46) ski instructor course – Ski Junkie’s Social Skills

23 februari 2017 - Courtenay, Canada

20170223_153504Goedendag, hoog geëerde lezertjes van dit blog. Of misschien beter gezegd mijn dagboek, met mijn belangrijkste belevenissen en emoties van de dag. Het zou zonder onmogelijk zijn om me alles te herinneren tijdens deze realisatie van mijn langjarige droom op een Canadese berg. En ik moet bekennen dat het me nog altijd meer 100% bevalt om elke dag met mijn opleiding tot skileraar bezig te zijn. Aan de ene kant de persoonlijke technische verbeteringen van mijn ski kunsten, die voor nog meer pret en plezier zorgen bij mijn verslaving. Aan de andere kant de uitdagingen buiten mijn comfort zone op sociaal gebied. Niet alleen nieuwe mensen ontmoeten, maar vooral zonder ervaring er achter zien te komen hoe je mensen op een voor mij nieuw en redelijk onbekend gebied kunt analyseren en vervolgens helpen zichzelf te verbeteren (2-way communicatie). Goed voor mijn social skills

20170223_160942Daarnaast heeft het omgaan met al deze (getalsmatig relatief) jonge mensen om mij heen een bijzonder effect op mijn gedrag, houding en woordgebruik. Dat gaat nog een hels karwei worden als ik ooit nog thuis in Nederland kom. Ben benieuwd hoe snel ik weer kan omschakelen tot aldaar “normaal” geacht gedrag en hoe vaak ik mezelf “en plain public” in bepaalde kringen voor schut ga zetten … Misschien heeft ASML wel een “cold-turkey” training voor me.

20170223_172823Vandaag was verder een super mooie dag wat betreft het weer, weer veel zon en goed koud. Ideale omstandigheden om onze analyse- en les-technieken verder te oefenen. Gaat wel met heel veel moeite want oefenen met analyse- en les-technieken zorgt voor veel dode tijd met praten, extreem lage hoeveelheden ski-kilometers, beginnershellingen en herhaling, herhaling, her…. Maar ja, je moet investeren om het examen van volgende week te kunnen halen. Om ons heen verleiden de pistes en sneeuw daarbuiten uit tot extreem skiën, hoge snelheden en steile plekken opzoeken. Deze extreme verleiding is niet makkelijk om mee om te gaan. Dat blijkt als Jesse halverwege de middag er zo de balen van heeft, dat hij niet meer serieus meedoet en het voor de anderen lastig maakt. Charlotte, vandaag onze section-8 ski coach, spreekt hem daar gelukkig op aan. Jesse begrijpt het niet helemaal. Begrijp ik wel, want pappa en mamma betalen alles voor de 22 jarige Jesse, beetje verwend misschien… In onderling overleg haakt hij af en gaat vrij skiën; even goede vrienden én voor iedereen beter.

20170223_18211320170223_182105s Avonds brengen een aantal gasten van buiten een bezoek aan ons chalet. Dat belooft weer een klein (of groot?) feestje te worden. Goed begin is dat de meesten zelf extra gevulde flessen meenemen wat de stemming in snel tempo verhoogt. Is nog knap lastig om gewenteld tussen alle uitspanningen en geneugten van dit feestje mijn blog af te ronden. Al met al toch weer een redelijk gelukte prestatie en voor mezelf fijn resultaat.

Liefs en sociale ski groeten,
Roel

1. Jan:
    24 februari 2017
    Ha die Roel, ik zou me niet al te druk maken over je huidige gedrag en woordgebruik. Het is heel menselijk dat je je aanpast aan de omgeving. De ervaring leert dat na 1 weekje werken bij ASML alles weer bij het oude is ;-) (Ben ik op vakantie geweet???)
    Wellicht kun je zelfs wat van de kosten op ASML verhalen onder het mom van "Social skill improvement".
    Have fun.
  2. Jose:
    25 februari 2017
    Die Jan heeft er een goede kijk op. Je kunt altijd proberen de kosten te verhalen