Dag 63 – (52) ski instructor course – Generale Repetitie

1 maart 2017 - Courtenay, Canada

20170301_142409Zou vandaag dezelfde intro kunnen gebruiken als gisteren, plus misschien ook wel de het grootste deel van de rest van de tekst. Vandaag is de laatste dag en generale repetitie, voor het 2-daags examen. Een voortzetting van gisteren, waarbij we opnieuw “saai” over de geprepareerde pistes in langzaam tempo (“intermediate parallel”) over de piste gaan. “Saai”, maar een noodzakelijke investering; daarom ben ik hier, punt. Het “Fun”-skiën komt weer na het examen …

20170301_142022Alleen tips van Mike vandaag, terwijl wij een “voorbeeld” les voor op het examen mogen laten zien. Dus om beurt elkaar analyseren en een verbeterpunt gebaseerd op de één van de vier technische CSIA referenties kiezen per persoon. Spannend en lastig, want zoals eerder genoemd, wij zijn allemaal goede skiërs en dan worden de aandachtspuntjes kleiner en subtieler. Zoals Mike terecht zegt, er is altijd iets te verbeteren, voor iedereen. Dat is trouwens naar mijn idee ook een belangrijk aspect van mijn ski-verslaving; er is altijd meer en beter.

20170301_142006Na de lunch is het mijn beurt. Charlotte, onze chalet-mama, komt erbij dus 3 studenten voor mij, inclusief Jesse & Euge. Charlotte is een level 3 skiër, dus in de lift naar boven zweet ik peentjes (angst- & klam-zweet?). Ben ik in staat om bij haar een aandachtspunt te ontdekken? “aaaaahhh”. Bij het evalueren blijkt het allemaal ten onrechte. Al snel zie ik dat ze bij het wisselen van de ene naar de ander bocht een klein beetje haar heupen gebruikt i.p.v. het onderlijf. Precies hetzelfde aandachtspunt als Jesse heeft. Naar mijn idee geen toeval, want beiden hebben vroeger veel aan ski-races meegedaan. Ik weet een oefening te vinden die alle drie mijn leerlingen kan helpen met hun individuele aandachtspunt. Demo, uitvoeren door iedereen, oefening verbeteren/corrigeren, en ski-kilometers maken. Tenslotte het gevoel bij de oefening door iedereen in zijn normale skiën proberen terug te laten komen. Met wat kleine verbetertips van Mike en de rest is het een prima les. Geeft mij in ieder geval een goed gevoel voor morgen. Wat geleerd en theoretisch kan het.

Belangrijkste top: persoonlijke aandacht voor iedereen in de les.
Belangrijkste tip: directer en korter van stof.

Al met al een fijne dag.

Allerbeste groeten en veel liefs,
Roel

N.B.
Iedereen die mij een hart onder de riem heeft gestoken voor het level 2 examen via allerlei media: hartverwarmend en heel erg gewaardeerd.

1. Jan:
    2 maart 2017
    Roel, heeeeeel veeeeeel succes met je Level 2 examen. Ik heb er veel verouwen in.
  2. Marielle:
    2 maart 2017
    Van mij ook: zet m op morgen!!