Dag 64 – (53) ski instructor course – Level 2 Exam Day 1

2 maart 2017 - Courtenay, Canada

20170302_153914Negen uur geslapen vannacht. Dat zou een mens goed moeten doen, maar het voelt alsof ik er nog wel 9 aan vast kan knopen. Ik forceer mezelf uit bed en tot een ontbijt met wat thee, al smaakt het niet. Dag 1 van Level 2 Examen is aangebroken. Voel me eigenlijk wel goed, ga gewoon doen wat er gevraagd wordt. Mijn 8 weken training zijn goed geweest, beter kan het niet worden. Oftewel voor het examen voel ik met volkomen rustig. “Just go for it”.

Voor alle CSIA (“Canadian Ski Instructors' Alliance”) examens moet je je altijd melden 8.30 uur. Terwijl het echt begint om ca 9:15. Consequentie is dat iedereen ruim voor tijd het chalet uit moet en met de ski’s een “takke” eind omhoog moet lopen. Normaal een eitje maar mijn conditie is nu nul. “Takke” burocraten! (mijn red button); om 9 uur gaan de liften open en dan hadden we er makkelijk om 9:15 kunnen zijn. … Dus paar keer slikken en om maar een goede indruk te maken. Je kunt een eerste indruk maar 1x maken.

20170302_141902Mike Manara en Darrin West zijn onze examinatoren, voor een groep van 9 kandidaten. We beginnen met CSIA introductie filmpjes om uit te leggen wat de minimale standaarden voor persoonlijke ski-techniek en skiles geven zijn. Dat is wat Mike & Darrin minimaal willen zien en evalueren de komende 2 dagen. De lat ligt best hoog, maar niet onmogelijk.

De groep wordt in tweeën gesplitst ik zit bij Mike met 4 anderen (Euge, Yusuke, John, Tobias). Mike probeert iedereen op zijn gemak te stellen en de ochtend besteden we aan veel gecoacht skiën. Werken aan wederzijds identificeren van onze persoonlijke aandachtspunten. Ik werk al 7 weken aan een betere Angulation“angulation”, dat is de hoek die een skiër in zijn lichaam zet in de bocht om meer grip te krijgen. Boven lichaam helemaal de berg af gericht terwijl de ski’s dwars op de vallijn liggen. Met een paar simpele aanwijzingen over hoe het moet voelen en een iets latere timing van mijn skistok voor de bocht (geduldig zijn!) lukt het wonderwel. Op een gegeven moment roept Mike: “even an old dog can learn some new tricks”. Toch een mooie opsteker.

In de middag gaan we elkaar in groepen van 2 en 3 lesgeven. Gezien de uitvoerige uitleg in de ochtend is de richting voor iedereen al gezet. Dus nu een juiste oefening vinden die voor iedereen werkt. Leuk om te doen en iedereen helpt elkaar door geen moeilijke vragen te stellen en braaf mee te werken om het voor elkaar niet moeilijker te maken dan het al is. Belangrijk is dat we alle aandachtspunten waar we aan willen werken ook correleren aan de 4 ski basis technische referenties van de CSIA.

20170302_141857Na afloop een nabespreking en wat huiswerk in de vorm van een evaluatie en feedback formulier dat we vanavond mogen invullen. En morgenochtend individueel gaan doornemen. Daarna voor mij geen na-borrelen. Ik stal mijn ski’s in de opbergruimte van de skileraren, want dan hoef ik de ski’s morgenochtend niet ook nog naar boven te slepen. Ik slenter naar ons chalet, neem een douche en duik mijn bed in. Anderhalf uur slapen voor het eten voelt fijn.

Opnieuw een fijne ski training dag, voelt niet echt als een examen. Al worden we natuurlijk continue beoordeeld. Nog 24 uur …

Veel liefs en groeten, midden in mijn belangrijkste examen,
Roel