Dag 33 – (22) ski instructor course – Korte bochten, Carven, Dodgeball

30 januari 2017 - Courtenay, Canada

Het is nu al over 12 in de nacht, of eigenlijk volgende ochtend als ik aan mijn stukje begin. Het is nog altijd gezellig in onze hut (chalet) met meer dan 10 mensen rond de open haard. Weliswaar was het onze eerste serieuze trainingsdag voor het CSIA Ski Instructor Level 2 examen, maar ook onze dodgeball dag. En dodgeball begon pas om 21:00 uur (in Courtenay, 1500m lager en meer dan 30 km verderop).

De dag begon met gezellig en lekker samen ontbijten. Om 8:45 de skischoenen aan en om 9:00 uur de eerste lift omhoog. Vandaag is het een bewolkte dag. Heel hoge bewolking die een goede poging doet om de zon tegen te houden. Maar heel af en toe lukt het de zon om er doorheen te prikken. Het is gelukkig ook ver beneden nul en dus is de gisteren half gesmolten sneeuw nu bikkelhard en glad. We oefenen vandaag uitgebreid twee extremen. ’s Ochtends voornamelijk korte snelle bochten en ’s middags echt carven.

De korte bochten gaan mij redelijk goed af, is ook mijn meest geliefde manier van skiën. Maar natuurlijk valt er veel te verbeteren. Weer voornamelijk de positie van de voeten. De buitenski iets meer naar voren en de binnenski iets meer naar achteren.

20170130_212237Voor het carven idem dito. Echt goed carven is helemaal op de buitenkanten van je ski’s staan, dus veel kanten. En vervolgens zorgen dat je zelf de ski niet stuurt. Door de vorm van de ski (breed aan de punten, smal in het midden) komt de ski in een kromming te staan en gaat vanzelf een bocht maken. Met deze manier van skiën is er vrijwel geen rem en dus veel snelheid. Is nog lastig je ski niet zelf te sturen maar het werk te laten doen … geduld!  Leuk en lastig om te doen. Bij perfecte uitvoering zie je achterom kijkend naar je eigen spoor slechts twee dunne afdrukken; zoiets als trein rails.

Na het skiën gingen we na een snelle douche naar Courtenay. Shoppen in de supermarkt voor de week. Daarna met z’n elven naar het stand. Daar aangekomen is het pikdonker en eten we pizza’s vanaf de motorkap. Uiteraard met een daarbij een goed gevuld glaasje. Doordat het echt pikdonker is er van het water, strand en de hand voor je ogen weinig te zien. Maar daar staat tegenover dat we super duidelijk de Melkweg en planeten aan de hemel kunnen zien staan. Wonderlijk en bijzonder want deze miljarden sterren aan de hemel kun je in Nederland door ons stedelijke kunstlicht niet meer zien. Maakt de pizza extra lekker. Het is echter ook “freaking” koud als hel en na enige tijd “vluchten” we maar naar een bar om de tijd tot Dodgeball te doden.

Dodgeball is weer veel fun. Zie de video en enige foto van de dag. Dit keer geen ski foto’s. Vanavond gaan deze amateurs niet meteen ten onder maar verliezen we nipt met 10-9. Onze beste wedstrijd. Opnieuw veel plezier, maar ook veel zere armen van te hard gooien van te lichte en te zachte ballen. Laat terug in de hut, en na naar boven slepen van onze boodschappen gaan we tot de vroege uren door met een kleine “after-party”.

Kind greetings & love from Roel.

1. Ilona:
    31 januari 2017
    Leuk om te lezen weer, ff mee in jouw gebeurtenissen. Fijn dat je het zo naar je zin hebt..:)