Dag 54 – (43) ski instructor course – Dag 1 Level 2 Examen

20 februari 2017 - Courtenay, Canada

20170220_16585620170220_165828Met het genot van fifty-fifty lichte wolken en lekker zonnetje ziet deze dag er goed uit. Ook de 15 cm verse laag sneeuw en de ruim beneden vriespunt temperatuur helpen daar enorm bij. Vandaag is de eerste dag van het Level 2 Examen; een trainingsdag. Dus geeft onze examinator Darrin vandaag veel theorie over het examen en persoonlijke ski-techniek verbetering. Darrin is Level 4 ski-instructor, het hoogst haalbare. N.B. dat heeft een slagingspercentage van 3% !. Kasey is helaas nog te geblesseerd om haar examen te beginnen. Maar naast Euge & Jesse komen er nog 2 skileraren van de skischool bij. Yusuke een Japanner van 22 en Marc een Canadees van 58. Marc blijkt dus van mijn leeftijd te zijn, en wilde iets te doen hebben na zijn pensionering (sterk gestimuleerd door zijn vrouw ! ). Hij doet dus wat ik misschien in de toekomst ook wil (moet) gaan doen.

20170220_16583420170220_165819Darrin begint met de lesstructuur uit te leggen en enkele voorbeelden te geven. Één van de meest belangrijke zaken is het lescontract wat je (verbaal) aangaat met de leerlingen / klanten. Via communicatie uitzoeken wat de leerling uit deze les wil halen en wat zijn sportieve achtergrond is. Dan kijken en analyseren hoe iedereen in de groep “echt” skiet. Op basis daarvan kun je een lesplan in je hoofd maken. Communicatie, en met name wederzijdse communicatie, is dus essentieel.

20170220_08360020170220_083614Daarna observeert Darrin onze skihouding. De lichaams-stand en -balans is altijd het eerste aandachtspunt. Als dat niet klopt valt de rest sowieso om. Dat blijkt bij onze groep wel goed te zijn op enkele kleine details na. Als tweede wil je dat het sturen van de ski’s alleen met het onderlijf (benen en voeten) gebeurt, waarbij het bovenlijf dus ‘stabiel’ hoort te blijven. Als je niet met je benen stuurt zul je iets met je bovenlijf moeten doen … en wat je ook doet, die relatief zware massa brengt je acuut uit balans. Dit punt is bij de meesten van ons wel wat voor verbetering vatbaar. Dus daar besteden we driekwart van de dag aan.

20170220_17152520170220_171731Ik persoonlijk moet vooral mijn heupen stil en de berg afgericht houden (ritssluiting naar voren/beneden). Dat gaat me alleen lukken als ik iets meer in de atletische stand, als een goalie, ga staan. Op die manier kan ik een scheiding in boven en onderlijf creëren. Met die scheiding kunnen de ski’s een andere kant op gericht zijn dan de voorkant van je bovenlijf. Pas als je bij elke (!) bocht je spieren op de zijkant van je heup voelt spannen en kreunen dan doe je het goed. Krijg veel relevante oefeningen om het gevoel dat ik in mijn lijf moet hebben te ervaren. Daarna moet ik bij het normale skiën zie te proberen dat gevoel opnieuw te creëren. Dan zit je goed. Lukt aardig, maar ik ga nog veel kilometers moeten maken om het in het spiergeheugen te op te slaan, zodat ik het niet meer als ongemakkelijk en onnatuurlijk ervaar, met als einddoel automatisme.

Een leerzame dag met goede vooruitzichten om een nog betere skiër te worden. Daarnaast hebben het weer, het zicht en de sneeuwkwaliteit een niet geringe positieve bijdrage.

Groeten vanaf een Canadese witte berg,
Roel

1. Jose:
    21 februari 2017
    Altijd leuk om je te volgen Roel! Ik heb weinig gereageerd de laatste tijd want we zijn een paar dagen weg geweest. En net als jij heel mooi weer gehad, zonnig en tussen de 10-14 graden! Geen ski weer, maar wel lekker om op een terrasje te genieten! Ski ze!