Dag 12 – Dag 1 ski instructor course – Team & Leadership

9 januari 2017 - Courtenay, Canada

Spannende dag. Begonnen met 45 min. inskiën met Jesse en Tiger. Bijna ideale condities; het heeft  vannacht tientallen centimeter gesneeuwd én bovendien schijnt de zon én is de wind gaan liggen. Dus drie kwartier verse sporen trekken op de diepsneeuw hellingen.
Deze eerste dag gebruiken we vooral om onze groep (team) te leren kennen; zowel persoonlijk als ook ski technisch. De grootste aandacht gaat uit naar team building & leadership.

De meest leuke en leerzaamste opdracht was geblinddoekt skiën! We vormen teams van 2 man waarvan één met een blinddoek. De andere moet deze blinde stakker de berg af helpen met alleen verbale aanwijzingen. Spannend en lastig omdat de helling nogal varieerde en het parcours natuurlijk ook door het bos en de diepe sneeuw ging. Leerzaam vanwege 3 belangrijkste aspecten:
1. Inlevingsvermogen: dan weet je als ervaren skiër ook weer eens hoe het voelt om je “gehandicapt” en “onzeker” te voelen. Wat natuurlijk bij veel beginnende en ook gevorderde skiërs het geval is op les.
2. Communicatie: nu merk je in de praktijk hoe moeilijk het is om alleen verbaal juiste en volledige aanwijzingen te geven. En dat niet alle strategieën even goed werken en persoonsafhankelijk zijn.
3. Vertrouwen: als blinde moet je 100% vertrouwen hebben in degene die aanwijzingen geeft, zonder dat ga je niet makkelijk uit je comfort zone. Een leerling moet 100% vertrouwen in de leraar hebben.

Verder hebben we nog leuke teambuildingsopdrachten gedaan zoals om met alleen wat touwen, als team, zonder de grond te mogen raken de afstand tussen twee wijd uit elkaar staande bomen te overbruggen. Toen dat eindelijk lukte mochten we weer terug met handicaps zoals twee aan elkaar vastgemaakte benen als “Siamese tweeling of met een blinddoek om.

Verder de dag ook vooral gebruikt om wat moeilijkere steile en smalle passages in het gebied te verkennen én vooral knallen door de verse sneeuw.

Na het sluiten van de liften zijn we een klaslokaal ingedoken en voor verdere team building activiteiten. Veel tijd besteed aan algemene leiderschap eigenschappen. Om daarna per persoon een basis neer te zetten door a) onze eigen goede leiderschap kwaliteiten op te schrijven én b) welke leiderschap eigenschappen we willen verbeteren.
Voor mijzelf: Ok= Decisiveness, Vision, Respect, Responsible, Team Building; Verbeteren= Active Listening (what is in it for them/team), Empathy, Small steps first, Less directive.
De indoor sessie is afgesloten met team activiteiten rond wilderness survival strategies.

Al met al een mooie en leerzame dag.
Het lijkt af en toe wel werk :-).

Roel op Mount Washington.
(sorry, geen foto’s vandaag)

1. Pa en Ma de Jonge:
    10 januari 2017
    Rtty
  2. Pa en Ma de Jonge:
    10 januari 2017
    Het betekend niets , ik had gister gereageerd , maar het lukte niet om door te sturen
    Wat is het daar mooooooi ! Blij dat ik niet geblinddoekt de berg af moet , spannend . Morgen weer een verslag , succes ⛷
  3. Jeroen:
    12 januari 2017
    We gaan er natuurlijk van uit dat de verbeterpunten geheel geimplementeerd zijn bij terugkomst, Roel.
    PS: toch zien we nog graag je indiv assassment file ;-)
  4. Gerard Tielemans:
    13 januari 2017
    Ha Roel, goed bezig man, lijken me leuke oefeningen . Het lijkt mij heel apart dat de je met gelijk gezinde personen van verschillende nationaliteiten met elkaar vertrouwen opbouwt in de sport die je met zijnallen leuk vindt.