Dag 14 – Dag 3 ski instructor course – CSIA 5 Skills of Skiing

11 januari 2017 - Courtenay, Canada

Section 8 Sticker2017-01-11_Ondergaande_Zon_Mount_Washington_CanadaHet blijft een wonderlijk gevoel om hier bezig te mogen zijn. Natuurlijk is de omgeving prachtig en het skiën super, zeker onder de huidige uitstekende sneeuwcondities. Maar wat ik bedoel is het grote voorrecht om hier überhaupt te kunnen en mogen zijn. Niet iedereen is in staat zijn droom waar te maken en het financieel, met zijn werk en met zijn gezin te kunnen rondbreien.
En nu ik hier ben op dag 3 van de cursus voelt het daarbij ook echt super geweldig om dit te beleven. Het is hard werken en veel informatie opnemen en oefenen, oefenen, oefenen. De dagen voelen als in een droom of op een roze wolk. Veel dank aan iedereen, die mij hierbij gesteund heeft.
Voor de andere (jongere) cursus genoten is dat niet allemaal vanzelfsprekend en simpel, maar dat versterkt wel mijn gevoel van een zeer bevoorrechtte positie. Daarover een andere keer meer; ik heb nog activiteiten stof voor vandaag.

CSIA 5 Skills of Skiing - 1/2Wat betreft de ski instructor course duiken we vandaag in groot detail in de CSIA (Canadian Ski Instructors' Alliance) 5 skills of Skiing.
Dat zijn a) 2 Foundation Skills die de basis zijn om de andere skills goed te kunnen toepassen: Stance & Balance (“positie en evenwicht”) en Timing & Coordination (“timing en coordinatie”).
En b) 3 Steering Skills die essentieel zijn voor het sturen van de skis: Pivoting (“horizontaal draaien”), Edging (“kanten”) en Pressure Control (“druk controle”).
Ik zal jullie hier niet vervelen met de vele technische details die hierachter steken, maar voor de geïnteresseerde lezertjes heb ik 2 foto’s met een uittreksel bijgevoegd; wel in het engels uiteraard.

CSIA 5 Skills of Skiing - 2/2Bovenstaande technieken hebben we uit ten treure mogen voordoen en demonstreren met vele oefeningen. Een hele simpele samenvatting van toepassen van de skills is misschien wel dat op elk moment eigenlijk alles perfect bij elkaar moet passen om het totaal plaatje te laten kloppen. Daarnaast, om het makkelijk te houden, is het een feit dat alles tijdens het skiën continue verandert (snelheid, helling, sneeuwconditie, bochtradius, etc., etc.) en je dus elke milliseconde alle skills moet aanpassen.
Het is fijn dat we de gehele dag weer veel persoonlijke tips krijgen voor verdere optimalisatie van onze eigen skitechniek. Die tips mogen we ook weer uitgebreid voordoen tot het er redelijk goed uitziet. En natuurlijk verplicht te oefenen in de drie kwartier ’s ochtends voor de cursus begint.
Al met al heel veel informatie tegelijk; het gaat nog wel even duren voor het er bij mij allemaal goed inzit. Prettig gevoel is dat de totale balans van: 1. hard werken, 2. veel leren en 3. alles bij elkaar perfect past en goed voelt.

Wordt vervolgd.
Liefs Roel

1. Kitty:
    12 januari 2017
    Hoi Roel, ik vind je dagelijkse verslagen erg leuk om te lezen. Fijne site, die je hiervoor gevonden hebt. Jouw stijl van schrijven inclusief de foto's is een ideale combi!
  2. Ilse:
    12 januari 2017
    Ha broer.....super joh...wat heb je het heerlijk en avontuurlijk.... zo leuk om lezend mee te genieten.
    Veel plezier ...enne zet een helm op
  3. Gerard Tielemans:
    13 januari 2017
    Ha Roel, geen dank voor de ondersteuning die ik jouw gegeven heb in de vorm van adviezen omtrent skitechnieken en mentale ondersteuning voor de eenzame avonden zonder Karin. Vergeet mijn advies niet omtrent een goed glas whiskey of het nuttigen van een kratje bier als je je alleen voelt. Het effect de volgende dag is dat het veel beter gaat met je enkels en zo en die blinddoek heb je ook niet meer nodig. Zwart voor je ogen.....
    Trust your skifriends man....
    Hier valt intussen vieze natte sneeuw, natte dreb met als gevolg dat als ik de hond uitlaat ik met zeilnatte voeten thuis kom. Helemaal niet leuk. Volgend week schijnt het harder te gaan vriezen en je weet Roel, dat ze dan in Friesland zenuwachtig gaan worden. Het is nu nog rustig maar ik voorspel je dat volgende week de Telegraaf de magische tocht ter sprake zal brengen . Het gaat volgende week per slot een aantal nachten streng friezen, sorry vriezen.
    Nou, skizeman......