Dag 15 – Dag 4 ski instructor course – Pressure control & Buckelpiste

12 januari 2017 - Courtenay, Canada

20170112_152831Ik heb het hier zo prettig en lekker naar mijn zin, dat ik echt maar één nadeel kan verzinnen. Geloof het of niet maar dat is het 9 uur tijdsverschil met Nederland.
- Als ik opsta, zo rond 7:30, dan is het bij jullie eind van de middag (~16:30) én zijn jullie nog bezig met de werkdag.
- Als ik de hele dag buiten heb gespeeld in de witte wei en rond 17 uur weer in mijn chalet terugkeer, dan is het in NL midden in de nacht en snurken jullie.
- Als ik naar bed ga ~22:30 uur dan staan jullie in NL rond 6:30 net op of net niet.
So what? … zou je kunnen denken. Wel, de consequentie is dat er zo goed als geen prettig moment is om met mijn gezin of anderen te skypen of bellen.
Vergt heel wat kunst en vliegwerk en timing om contact te plannen & maken.

Enfin, genoeg “gezeur”.
20170112_134954Vandaag op de hellingen hebben we ons vermaakt met Pressure Control. Dat is kort gezegd de kunst om met de druk tussen je ski en de sneeuw te kunnen spelen. Bijvoorbeeld door je knieën te buigen of juist rechtop te gaan staan. Maar dat is maar één van de vele opties die een skiër heeft. We doorlopen de vele technische mogelijkheden en oefenen ze allemaal in de praktijk.

Leuk is vooral de het vele oefenen op de buckelpiste. Voor het niet skiënde publiek: dat is een piste (meestal redelijk steil) die vol met onregelmatige en grote bulten zit van zo ongeveer 1 à 2 meter diameter en een halve tot een hele meter hoogte. Die groeien vanzelf als er veel skiërs over de helling gaan en omdat iedereen op dezelfde plaats hun bochten maken.

Wij kregen vandaag verschillende targets om hier overheen te skiën. Afwisselend met korte bochten en grote bochten én met lage en heel hoge snelheid. Met soms de taak zoveel mogelijk contact (pressure control) te houden met de sneeuw. Dat is te controleren met b.v. buigen en strekken, maar ook met voorwaartse en achterwaartse beweging van de benen. En de andere variant die we oefenen is om juist zoveel als mogelijk te springen van de ene bult naar de andere, of beter gezegd net over de volgende heen.

2017-01-12_Feestje_verjaardag_Tiga2017-01-12_Naborrelen_met_hele_groepOmdat één van de jongens hier zijn verjaardag heeft, hebben we samen een aantal mensen die hier bij Mount Washington Alpine Resort werken een feestje. Erg gezellig en wordt dus veel te laat. Vandaar dat dit stukje vandaag flink wat later af is.

N.B. heb vandaag ook mijn eerste performance evaluation (beoordeling) gekregen; daarover later meer.

Have a good day,
Roel