Dag 16 – Dag 5 ski instructor course – Skiing Evaluation & Registration CSIA level 1 exam

13 januari 2017 - Courtenay, Canada

20170113_14415020170113_144157Yes, alweer een week bezig met de cursus. Tijd voor schone sokken :-). (Sorry, kon de verleiding niet weerstaan.)
Tobin (onze coach) was vandaag afwezig, omdat het administratief niet helemaal goed gaat met onze inschrijvingen voor het CSIA (Canadian Ski Instructors' Alliance) level 1 examen. Dat heeft hij in de loop van de ochtend weten te fixen en van 23 t/m 25 januari mag ik op voor het driedaagse examen. Precies nog een week om dat voor te bereiden. Ik heb er in ieder geval zin in.

Vanochtend ging de wekker voor het gevoel in mijn lichaam véél en véél te vroeg, dus heb ik die (!#$%^&*) alarm herrie de nek omgedraaid en mezelf ook. Dus uitgeslapen tot vlak voor negen uur en dat is me op een skivakantie niet eerder overkomen. Begrijp het ook niet, maar misschien dat 5 uurtjes slaap in combinatie met een lege whiskyfles op de ontbijttafel hier iets mee te maken hebben.

20170113_151211Al met al dus later vertrokken met Tiga & Jesse voor een dagje skiën. Mooie dag met zon & wolken en vooral uitzicht op de uitgestrekte wolk in het dal en boven de Pacific oceaan.
Jesse had om zijn kater te overwinnen maar wat bierblikjes meegenomen op de piste. Roept bij mij weer wat herinneringen op van goede skivakanties uit een ver verleden in mijn studententijd.
20170113_16561320170113_165617Aan het eind van de dag gaan mijn ski-metgezellen naar ons chalet, maar heb ik nog 6 of 7 afdalingen gedaan bij het nacht skiën. Leuk maar koud. In de liften naar boven heb ik met diverse local Canadezen kunnen praten. De meesten blijken mijn coach Tobin goed te kennen (in positieve zin). De afdalingen heb ik in ieder geval goed gebruikt om mijn verbetertips zoveel en vaak mogelijk in de praktijk te oefenen. (hoezo fanatiek?)

Dat oefenen van de tips brengt me meteen naar mijn Skiing Evaluation (“performance review”). Zoals eerder genoemd heb ik die gisteren gekregen. De high- (& low-) lights zijn dat ik een mooie agressieve skistijl heb met snel voetenwerk. Maar dat ik m.n. aan het eind van de bochten iets teveel mijn gewicht (massamiddelpunt voor de fysici onder ons) naar achteren heb liggen. Dat valt op te lossen door meer mijn bovenlichaam boven de heupen naar voren te brengen én tegelijk mijn enkels meer te buigen en mijn heupen nog meer de berg op te brengen. Hierdoor komt er meer knik in het lichaam (angulation) wat ook weer nog meer kanten van de ski’s mogelijk maakt.
20170112_173914_Ski_Evaluation_Week-1_Performance_ReviewBij correcte aanpassing kan ik nog makkelijker mooie ronde bochten maken met meer controle en zonder snelheid te verliezen.
(n.b. dat heupen meer draaien wordt een echte uitdaging voor mijn stijve lijf)
Als je alle details van mijn Skiing Evaluation wil lezen, in het engels, kan dat via  de foto in de blog.

Ter info: terwijl ik dit epistel in jullie nacht schrijf, zit ik met de boys en chalet-mama aan de koffie met koek, met mijn laptop op schoot voor de knetterende open haard, terwijl de rest een gangsterfilm aan het kijken is op het grote scherm boven die open haard.
Ja, wel een puik plekje hier.

Dank voor alle reacties op de blog, geeft me veel ideeën voor onderwerpjes die ik in de toekomst nog in mijn blog ga uitwerken.

Prettig weekend,
Roel

1. Gerard Tielemans:
    14 januari 2017
    Tja, die whiskey, dat moest er een keer van komen. Wel goed bezig Roel, volgens mij ga jij dat examen gewoon halen volgende week. In ieder geval alvast veel succes. En die foto's blijven mooi..wat een prachtig landschap, genieten..
  2. Jose:
    14 januari 2017
    Hallo Roel, ik geef geen adviezen waar je niks aan hebt, zoals Gerard, maar ik volg je blog en vind je verhalen geweldig! Je merkt dat je geniet. Groetjes van Jose
  3. Marielle:
    21 januari 2017
    goh die heupen, waar ken je dat van? aikido?