Dag 17 – Dag 6 ski instructor course – Boomerang & Helm

14 januari 2017 - Courtenay, Canada

Weekend, dus drukker op de berg dan normaal, al is het voor Europese begrippen nog altijd heel rustig. Bewolking, zon, en redelijke sneeuw condities; voor zondagavond en maandag wordt ~20 cm nieuwe sneeuw verwacht, dat kan nog leuk worden.

2017-01-14_Kasey_Jesse_Tiga_Mount_WashingtonVandaag weer vroeg op de piste zodra de liften open gaan. Eerst samen met Tiga & Jesse en in de loop van de ochtend komen daar Kasey en Bratt bij. Bratt is een kennis van Kasey die beneden in het dal in Courtenay woont; 2 boarders & 3 skiërs. De beruchtste lift hier heet “Boomerang”, een toepasselijke naam want deze lift gaat over Mount Washington heen en aan de ander kant weer naar beneden. Je kunt dus aan twee kanten op de zelfde lift instappen om boven aan te komen. De lift heeft dus de vorm van een Boomerang. De lift is berucht omdat de achterkant van Mount Washington behoorlijk steil is met rotsen, kliffen en bomen én er bovendien geen pistes zijn uitgezet. Het is één heel groot afgezet “semi-off-piste” ski gebied.  De sneeuw conditie is hier bovendien veel beter omdat deze grote kom grotendeels in de schaduw ligt.
Een no-go area voor niet gevorderde skiërs, maar een klein paradijs voor de echt gevorderde ("die-hard") skiër. Voor ons dus een soort super magneet om lekker buiten uitgezette pistes tussen rotsen, struiken en bomen te skiën. Voor ons dus “kicken”.

Bij de liften vallen de rijen nog mee, maar binnen voor de lunch moeten we pas echt in de rij staan. Eten is ok, maar moet natuurlijk niet teveel kostbare ski tijd kosten :-).
Al met al een lekkere en gezellige ski dag met vele kilometers op en buiten de piste.

Tot zover het ski avontuur van vandaag. Een aantal geachte & oplettende lezertjes van dit blog hebben reacties gegeven over het feit dat ik geen helm draag; erger nog ik heb er zelfs geen. Ja, ik weet dat vanuit veiligheidsoogpunt dit eigenlijk heel wijs en verstandig zou zijn. Ik behoor langzaam tot de laatste der Mohikanen zonder helm. Belangrijkste reden voor mij om het niet te doen, of uit te stellen, is dat het super lekker is om blootshoofds, ook liefst zonder muts, te skiën en de wind om je hoofd te voelen suizen. Dat gaat al 48 jaar zo en ik pas me op dit punt niet zo makkelijk aan.
Ooit zal het wel moeten gebeuren vrees ik …. In een aantal landen is het al verplicht of sterk aangeraden om een helm te dragen bij lesgeven aan kinderen. Kinderen hebben een helmplicht en als leraar moet je natuurlijk het goede voorbeeld geven. In Canada BC (British Columbia) is het sinds kort ook verplicht om een helm te dragen als je überhaupt les geeft. In andere provincies van Canada niet.
Dus ooit zal Roeltje er wel aan moeten geloven, … heel misschien koop ik wel een helm in Canada. ...

Vanavond gaan we met alle bewoners van ons Chalet “uit eten” in het berg restaurant hier op de berg. In het weekend kookt Charlotte, onze chalet mama, niet voor ons en moeten we dat zelf doen. De meesten hebben echter geen eten meer genoeg om zelf te koken. Maandag gaan we pas naar het dal voor nieuwe inkopen.
Daarnaast is Jesse morgen jarig, en misschien dat we dat al om middernacht gaan inluiden.

Mooie zaterdag.

Tot morgen
Al het beste, Roel

1. Gerard Tielemans:
    16 januari 2017
    Leuk verslag Roel, en die helm, die wordt natuurlijk oranje, toch ? Ben benieuwd hoe het eten in het bergrestaurant is. Ik proef een beetje dat buiten Charlotte er geen echte koks meer in jullie midden zijn..
    Hoe was de afdaling aan de achterkant van de berg ?? Lijkt me erg spannend..
  2. Annet Demming:
    17 januari 2017
    Ja Roel een oranje helm zou inderdaad fantastisch zijn! Maar oranje of een andere flitsende kleur past voor mij ook echt beter bij de "verantwoorde" skileraar" dan dat blote koppie haha. Misschien zie je er dan nog wel net zo knap uit, ben benieuwd;)