Dag 21 – (10) ski instructor course – Lesgeven in natte kledder

18 januari 2017 - Courtenay, Canada

De hele nacht hoorde ik de regen kletteren op het dak van ons chalet. Geen goed teken. En toen de dageraad was gekomen, was er niet veel veranderd. Voorspelling is dat het zeker nog tot eind van de dag boven nul zal blijven. …

Zoals altijd verzamelen we dagelijks om 9:45 uur in het Eagle café, dat centraal direct onderaan de belangrijkste lift (Eagle lift)  is gelegen. Normaal staan we dan al om 9:00 uur (openingstijd) voor Hawk lift zodat we drie kwartier kunnen vrij- en in-skiën. Maar vandaag heeft niemand, inclusief mijn persoon, daar heel veel zin in. Dus glijden we niet zoals normaal naar de Hawk stoeltjes lift die we nodig hebben om bij het Eagle café te kunnen komen, maar pakken we drie rollende tapijten van elk ruim 100m lang langs de baby helling. Die zijn super langzaam en sloom, maar ze gaan door een afgesloten perspex tunnel, wat ons de gelegenheid geeft enigszins droog aan te komen.

We starten daar met een staff-koffie. Onze Section-8 seizoenpas voor de liften geeft ons namelijk wat extra voorrechten. We krijgen net als de alle staff-medewerkers van het ski-resort 30% korting op alles wat we kopen én koffie en warme chocolade gratis.

Het is buiten verre van aantrekkelijk, dus starten we met een verdere theoretische behandeling van de CSIA technical reference (technische referentie). Ik zal jullie niet te veel vermoeien met alle technische details en analytische zaken over het skiën, zoals: gewrichtsmobiliteit, balans, krachten, draaien, boven- en onder-lichaam separatie, hoeken, kanten, timing, coördinatie, etc. Ook voor mij nog allemaal veel nieuwe informatie.

2017-01-18_Roel_Instructies_van_Tobin_in_de_Regen_KaseyUiteindelijk gaan we toch maar de natte kledder in, om zoals Tobin het noemt in nat cement te gaan skiën. Dikke plakken natte sneeuw die af en toe wel en vooral niet willen glijden. Boven gaat de regen iets over in natte witte vlokken. Ik heb mijn gele regen jack over mijn ski-jas aangedaan in een poging het bovenlijf iets meer vochtvrij te houden. Maar zaken zoals mijn handschoenen zijn na 5 minuten al doorweekt tot op de huid. Bijgaande foto is een aardige impressie van het takke-weer; Tobin geeft mij daar wat uitleg midden op een piste.

We doen een aantal aardige pogingen om elkaar les te geven. Het is duidelijk dat dit nog altijd ver buiten onze comfortzone ligt. Vanwege de super slechte sneeuwcondities is het al lastig om skiënd op de been (en skiën) te blijven, laat staan iets goed voor te doen of de ander te analyseren. Lastige maar leerzame training.
Tobin skiet ook een aantal malen voor met daarin 1 of meerdere opzettelijke fouten, die wij dan moeten herkennen en analyseren; wat gaat er fout?, wanneer gebeurt dat in de bocht? en wat is het gevolg daarvan? Dat gedeelte is iets makkelijker, maar zeker niet vanzelfsprekend.

20170118_143230Na minder dan 10 afdalingen houden we het voor gezien. Lunch en terug naar het chalet. Aldaar hebben we nog aan aantal indoor sessies over hoe iets aan een ander te leren en over te brengen. Leuk is ook de oefening met (gecompliceerde) papieren vliegtuigjes vouwen, via alleen verbale instructie, of via alleen instructie op papier of via iemand die het zwijgend voordoet. Soms komen er totaal verschillende vliegmachines uit. …

Charlotte die normaal voor ons kookt is vandaag ziek en dus maken we ons eigen eenvoudige doch voedzame maaltijd (burgers met wat groenten e.d.).

Ondanks het korte verblijf op de sneeuw toch weer een leerzame dag.
20170118_153835Gelukkig is er voldoende hout voor de open haard.

Liefs & groeten Roel