Dag 22 – (11) ski instructor course – Ski verbetering & 2e Persoonlijke evaluatie

19 januari 2017 - Courtenay, Canada

20170119_113743De regen is met de noorderzon vertrokken en dus zijn de omstandigheden flink verbeterd voor het skiën. Dikke ijslaag en/of natte kledder op de hellingen met daaroverheen een dun laagje nieuwe sneeuw. Afwisselend mistig en zon met lichte onregelmatige sneeuwval.
Dus net voor de liften open gaan staan wij al bij de ingang klaar. Wat inskiën, ochtend praatje met koffie en de berg weer op voor onze cursus.

20170119_113737We beginnen onze les met skiën op steile stukken buiten de piste. Daar is een redelijk laagje nieuwe sneeuw met daaronder een ijslaagje. Zolang je heel voorzichtig skiet en niet teveel kracht uitoefent op de ski’s gaat het goed. Maar zodra je iets teveel kracht zet breek je door de dunne ijslaag; bruuske bewegingen kun je dus beter laten. Eenmaal door de ijslaag gezakt gaat de ski een eigen wil krijgen en luistert die alleen met heel veel kracht en vechten naar de eigenaar daarboven. Gaat redelijk al kost het me wel twee over de kop crashes én worden enkele bomen verheven tot met veel moeite gemiste obstakels.

Daarna weer vervolg op eigen ski-ontwikkeling en elkaar feedback geven op de pistes. Kost me al met al toch meer moeite dan ik verwacht om de gewenste aanpassingen door te voeren. Skiën in een andere houding dan de afgelopen tientallen jaren voelt vooralsnog als onnatuurlijk en uit mijn comfort zone. Maar de progressie gaat (en moet) er komen … en heel prettig voor een gedeelte al zichtbaar en merkbaar. YES !!!.

20170119_18145120170119_163612Na afloop duiken we het restaurant annex pub in. Aldaar vergrijp ik me aan vele glazen warme chocolade, die goed smaken na een heerlijke dag buiten op de sneeuw. Tobin maakt onze 2e skiing evaluatie op voor de 2e cursus week. Ik ben er in ieder geval dik tevreden mee.
Korte versie: voeten meer naast ipv achter elkaar, handen iets meer naar voren en uit elkaar, en belangrijkste: aan het eind van de bocht meer “separatie” van onder en bovenlichaam. Deze laatste “separatie” (dwarse knik) staat mooi aangeven in het tweede plaatje op het evaluatie formulier en zorgt voor extra kanten en dus voor meer glijden met extra stabiliteit in de bochten.

Het laatste wat ik nog wil vermelden is dat ik vandaag, na een tweetal minder goede en onverwachte berichten uit Nederland, nog eens te meer besef wat voor een ontzettende bofkont ik ben om dit nu te mogen én nog te kunnen doen.

20170119_151551Life is short => Live your dream

Roel

1. Jose:
    20 januari 2017
    Hopelijk is het weer beter nu, na de ijshelm en de natte kledder kan het niet veel slechter worden! Nou ja natte kledder puzza is natuurlijk wel erger! Hier vriest het nu en zoals het er uit ziet gaat dat nog een weekje dooe. Helaas in het noorden niet, maar misschien komt er een Brabantse elfstedentocht wie weet!
  2. Gerard Tielemans:
    20 januari 2017
    Kortom, blijven genieten Roel....
  3. Karin:
    23 januari 2017
    Het wordt tijd voor een helm ;) Al dat gecrash.. Fijn dat de regen weg is. Maar ja, het is toch ook: 'toute neige, toutes conditions'