Dag 27 – (16) ski instructor course – Level 1 Examendag 2 van 3: Pizzadag

24 januari 2017 - Courtenay, Canada

20170124_123839Pizza, pizza, pizzadag, ik kan geen pizza meer zien en hoop van ganser harte dat Charlotte vanavond geen pizza voor ons gaat klaarmaken. Jammer dat een Italiaanse lekkernij door één skidag kan vervallen tot iets wat dicht in de buurt komt van vloeken. Op dag 2 van het drie dagen durende examen hebben we minimaal driekwart van de dag rondgekropen (!) in pizza ook wel genoemd wedge of snow plow; in het nederlands bekend als sneeuwploeg. Vanavond loop ik nog wel even rond met X-benen en m’n tenen bij elkaar.20170124_123711

Op de 2e examendag beginnen we met uitleg van hoe we skiën introduceren bij super beginners; zowel voor volwassenen en voor kinderen. Kennis maken, vragen naar sport ervaring, verwachtingen, e.d. Opletten of iedereen wel goed voorbereid is en het materiaal en kleding past en passend is. Dan lopen met materiaal naar een super groene en veilige beginners helling. Hoe gaan de ski’s aan, wat is de voorkant, … Lopen op skischoenen, 1 ski aan, rondje lopen, rondje glijden. Pizza introduceren, remmen & stoppen, stukje recht glijden, springen, 1 ski optillen, etc. Vervolgens eerste bochten laten maken door punt van de ski naar de richting te laten wijzen waar je heen wil, kleine langzame slalom en … voilà … de beginner kan een groene of blauwe helling af.

20170124_123703Ik vertel dit stuk misschien wat uitgebreid, maar dat komt omdat dit voor morgen mijn belangrijkste examenopdracht is. Dit heet volgens CSIA terminologie “the gliding experience” (de glij ervaring). En dit opschrijven is gelijk een eerste voorbereiding in mijn hoofd voor morgen.

De rest van de dag veel voordoen in pizza houding, inclusief video en eigen techniek analyse. Verbazingwekkend hoe moeilijk pizza skiën is bij extreem langzame snelheden. Hele afdalingen doen we in deze houding. Voordeel is misschien wel dat we nu 5 keer langer op de piste rond glijden in slakkengang t.o.v. de tijd die we in de lift spenderen. Normaal is die verhouding andersom met 5x zo veel tijd in de lift :-). 20170124_123649
Eigenlijk raar dat we beginners in deze onnatuurlijke en krampachtige houding laten starten, maar ja het is wel stabiel en hoe eerder iemand de ski’s parallel weet te krijgen hoe beter. Dat zijn dan ook de volgende stappen die we als vervolg van gisteren ook nog wat behandelen. Leuk is vooral dat we veel oefeningen en truken meekrijgen om zaken zoals houding, motoriek, balans, etc. te verbeteren en te corrigeren.

De andere kids in ons groepje van 4 examenkandidaten hebben het er moeilijk mee. (Ik vind dat ik ze wel kids mag noemen want op de oudste loop ik nog altijd 30 jaar voor.) Die balen als een gek dat ze de hele dag serieus pizza moeten doen en vooral in dat tergend langzame tempo.20170124_123645 Ik vind het ook niet echt leuk, maar was hier wel op voorbereid en ja … het hoort er gewoon bij om een goede ski instructor te kunnen worden én laat me er dus niet zo erg door frustreren.

Aan het eind van de dag kunnen we toch nog even 2 rondjes de berg af, terwijl de evaluatie van vandaag wordt voorbereid door Charlotte. Dus ja, … dan gaan echt alle remmen (wat is dat eigenlijk) los. Gelukkig zijn er weinig mensen op de piste én dus ongeveer een rechte lijn als in een soort vrije glijval over de sneeuw naar beneden. Ondanks mijn goed rond het gezicht afsluitend zonnebril stromen de tranen over mijn wangen door de wind. Heerlijk die snelheid, vibraties en G-krachten op je lichaam. 20170124_123806De tweede afdaling gaat ongeveer identiek alleen nu met zoveel mogelijk korte bochten. Aan het eind van de afdaling voel ik vandaag eindelijk weer die licht brandende, zeurende en protesterende bovenbeen spieren die het meeste werk moeten doen. Heerlijk dat net niet pijnlijke gevoel van dat je echt hebt moeten inspannen.

Morgen is dag drie en ook de laatste en belangrijkste dag van mijn Ski Instructor Level 1 examen. We zullen zien, ik slaap er in ieder geval niet slechter door.

2017-01-24_Roel_Top_Eagle_Lift_KaseyWelterusten of Goedemorgen …
Roel

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Ilona:
    25 januari 2017
    Goedemorgen Roel, leuk geschreven. Elke morgen weer genieten bij het ontbijt voordat ik naar mijn werk ga. Inmiddels heeft de dooi hier ingezet...
  2. Gerard Tielemans:
    25 januari 2017
    En Roel, wat heb je nou gegeten gisterenavond ??
  3. Jose:
    26 januari 2017
    Veel succes met je eerste examen! Gaat je zeker lukken!
  4. Joop leduc:
    26 januari 2017
    Hoe gaat het ermee Roel heb je al een beetje kunnen Aikido kunnen doen , wie is de leraar ? sportief in de kou wij hebben ook de vrieskou hoor alles oke hier en de groetjes van je sensei .