Dag 30 – (19) ski instructor course – Voetzolen & over het Randje

27 januari 2017 - Courtenay, Canada

Omdat Tobin, onze belangrijkste coach, t/m het weekend andere afspraken heeft in Vancouver, had hij voor vandaag een andere coach voor ons geregeld: Ryan Powell. Ryan is al meer dan 30 jaar hier op de berg aanwezig, als leraar niveau 3 en als sub-director van de skischool. Hij is dus meer bezig als manager dan als ski-coach. Ryan is een echt bergmens met een behoorlijk onorthodoxe manier van vertellen en vooral lesgeven. Maar zijn gigantische ervaring, flexibiliteit en fantasie maken de dag met hem tot een extreem leuke en bovendien zeer leerzame ervaring.

20170127_155503We skiën ’s ochtends met Kasey, Teega (op snowboard), Jesse en Charlotte. Maar ’s middags zijn Charlotte en Jesse er niet en hebben Kasey en ik dus zo ongeveer privé les. Een super buitenkansje.

Ryan houdt niet van handboeken, of beter gezegd theorie in het algemeen. Breedsprakig en goede oefeningen. Bochten moet je volledig skiën, van begin tot eind, op de kanten van je ski’s. Niet met kracht, maar juist met heel veel subtiel gevoel en continue aanpassen aan de omstandigheden onder je voet. Begint met iets meer druk onder de bal van je voet, dat na de helft van de draai overgaat naar meer druk op je hiel. Inzetten van de bocht begint bij de punt van je ski en afmaken van de bocht met de achterkant.
Bij overgang naar de volgende bocht is het subtiel beide skiën laten kanten over de vlakke onderkant van de ene zijkant (rand) naar de andere zijkant. De ski’s weer onder je lichaam sturen en verplaats je gewicht naar de nieuwe buitenski.

20170127_155507Grappig zijn ook Ryan’s voorbeelden; zoals om je handen (& ellebogen) voor je lichaam te houden tijdens skiën. “Beneden aan de berg zitten twee ijskoude kleine kinderen die alleen gered kunnen worden met de hete chocolademelk bekers die je in beide handen vast hebt. Zorg dat er niets uit morst tijdens de skirit naar beneden anders is het afgelopen met de stakkers.”
Of voor de minder empathische alcoholisten onder ons: twee bierpullen.

Belangrijkste wat er met mij gebeurt door zijn voorbeelden en oefeningen, is dat ik langzaam mijn hersens uitschakel bij het skiën. Ik stop met denken over wat ik allemaal met mijn lichaam zou moeten doen tijdens het skiën. Het enige wat belangrijk is, is én je balans houden én gewoon voelen wat er onder je voetzolen gebeurt en continue aanpassen. Niet denken maar voelen. (oeps, lastig voor mij).
Op die manier stuur je met alleen je onderlijf en houdt je het bovenlijf stabiel. (upper & lower body separation). Tegen mij zegt hij ook met nadruk dat ik geduldig moet zijn (!) en de ski’s hun werk moet laten doen. De spijker op z’n kop, want ongeduldig ben ik wel.
Het werkt tegen het eind van de dag wonderwel, ik ski op een behoorlijk andere manier. Veel meer de ski’s het werk laten doen, in balans & in controle én vooral met boven en onderlichaam separatie. Echt een heerlijk gevoel als het lukt.

Een goede boven en onderlichaam separatie bij het skiën is een harde vereiste om door het examen voor Level 2 te kunnen komen. Ik denk dat ik nog heel veel zal moeten zwoegen en oefenen. Wie weet word ik toch nog eens echt goed in skiën. Zal wat geduld (!), wat ik veel te weinig heb, gaan vergen.

20170127_155519Sorry, maar de foto’s vallen deze keer misschien wat tegen. Had er eerlijk gezegd geen tijd voor, al had het vanwege het mistige weer toch maar een troosteloze impressie gegeven. Bij de hete chocolade melk met slagroom aan het eind van de dag, heb ik wat plaatjes geschoten door het raam van het Eagle café. Mistig uitzicht op liften en pistes.

Met een goed gevoel naar bed vanavond.

Liefs Roel

1. Jan:
    28 januari 2017
    Ja Roel, dat is wat: denken uitschakelen en overgaan op voelen. Geeft ook bij andere onderwerpen als skien, bijzondere ervaringen....
  2. Karin:
    28 januari 2017
    goede oefeningen voor je .Zo brengt deze opleiding meer dan je in eerste instantie zou denken. Fijn weekend. tot op Skype
  3. Gerard Tielemans:
    29 januari 2017
    wijze lessen en er nog steeds lol in hebben....goed man.
  4. Jose:
    29 januari 2017
    Ongeduldig? JIJ? Welnee joh!