Dag 35 – (24) ski instructor course – Slalom Racen & Carven

1 februari 2017 - Courtenay, Canada

20170201_084554Slalom is één van de ski-activiteiten die er gewoon bij horen. Het is simpelweg leuk om te doen: zo hard als je kan om de piket paaltjes heen. Niet alleen vanwege de uitdaging of het competitie element maar vooral ook om het technisch zo perfect mogelijk uit te voeren. Is heel goed voor je totale ski-technische beheersing. Want onder extreme omstandigheden en/of druk komen alle foutjes of tekortkomingen veel beter 20170201_095521tevoorschijn, zodat je meteen weet wat je nog verbeteren kan. Maar daarnaast, als je het onder extreme omstandigheden kan, dan kan je het zeker makkelijker in simpelere situaties.

Allereerst hebben we toestemming nodig van “piste control”, want die zorgen voor veiligheid en eventuele noodhulp in het skigebied. Daarna halen we boven aan de Hawk lift alle netten, piket paaltjes, sneeuwboren en gereedschap om de palen de sneeuw in te schroeven op. Flink sjouwen en op de 2017-02-01_Team_bij_opbouw_slalom-Kaseyski’s vervoeren van al die spullen naar de piste die we mogen gebruiken. We zetten de piste af met een net en spandoek: “closed for general public, for slalom use”. Daarna met z’n allen de slalom naar beneden uitzetten. Vele handen maken licht werk met z’n achtten. Gaten in de sneeuw boren met de boormachine, piket palen er in schroeven en na veel gedoe is dan onze slalom klaar.

Het is mooi en zonnig weer en gelukkig ruim beneden nul (ca. -5 °C). De sneeuw is echter wel bikkelhard omdat het een paar dagen geleden wel iets boven nul was. Dat maakt de slalom snel en lastig: dus extra goed kanten om niet weg te glijden naar de zijkant (uit de bocht vliegen). Dat kost je veel snelheid. Om het goed te 20170201_103255doen wil je de ski’s niet laten remmen, wat betekent dat je goed op de zijkant van de ski moet staan (kanten) en de ski het werk moet laten doen. Identiek aan carven.

We maken vele rondje door onze slalom en al met al gaat het wel iets beter, maar pro’s zijn we zeker niet. Ik vind slalom al jaren leuk, maar het is lastig omdat ik op 20170201_140922vele kleine optimalisaties tegelijk moet letten die iets beter moeten: houding, voeten naast elkaar, veel kanten, skiën sturen met onderlijf, van ski kant wisselen en meteen weer kanten op de andere zijkant. Veel geleerd en leuk om te doen.

Aan het eind van de dag kunnen we opnieuw aan het werk en mogen we al het materiaal weer 20170201_152857weghalen van de piste en de afdaling weer openen voor iedereen. Al het materiaal naar beneden skiën en met de lift weer terugbrengen waar ze vandaan kwamen. Ter afsluiting nog een rondje “vrij” skiën. Boven aan de Eagle lift heb ik vanwege het mooie weer en zeer heldere uitzicht nog een aantal mooie foto’s gemaakt van de Rockies over de Pacific Ocean, Mount Baker in de USA (~300km ver) en naar beneden het uitzicht over Mount Washington “village” zelf. Ja, ja, een waar plaatje en zou wensen dat het uitzicht thuis zo was.

20170201_165351En uiteraard sluiten we de dag af met een paar hete chocolademelk glazen en een biertje. Naar ons chalet skiën, omkleden, douchen, en eten. Als toetje tik ik dit dagverslagje, van opnieuw (saai, saai, saai, … :-) ) een aparte en te gekke skidag.

Groet,
Slalom Roel

20170201_15294520170201_15292020170201_1529152017-02-01_Slalom_spandoek_piste_closed-Kasey

1. Ilona:
    2 februari 2017
    En we gaan nog niet naar huis, nog lange niet, nog lange niet..........
  2. Gerard Tielemans:
    2 februari 2017