Dag 37 – (26) ski instructor course – Ski Video's, Schaduwen & Onderling les

3 februari 2017 - Courtenay, Canada

Laat naar dromenland en vroeg uit de veren wordt frequenter. De meesten in ons chalet willen vaker een feestje beginnen. Zo ook gisteren dus. Voelt als een studentenleven, maar dan zonder de harde druk van colleges en examens. Desalniettemin heb ik natuurlijk wel “verplichte” lessen door de week, voelt als ontspanning door inspanning. Daarbij vandaag en dit weekend zelfs “verplicht” huiswerk: schaduwen van skischool lessen inclusief beoordeling, plus elkaar een lesgeven met onderlinge beoordeling én boekje met theorie doornemen.

Dus ondanks dat het sneeuwt, zo’n 15 cm vandaag, vroeg op en om 9:15 uur bij de skischool. Daar beginnen dan de kinderlessen. Charlotte koppelt mij vandaag aan Darby. Hij heeft 4 kinderen van level 2 niveau in zijn les. Level 2 betekent dat de kotertjes nog net niet parallel kunnen skiën. Twee meisjes en twee jongens tussen 8 en 10 jaar. Sommigen nog even wat beter aankleden voor ze last van sneeuw en kou gaan krijgen. Ouders die hun kinderen slecht aangekleed aan de elementen van een sneeuwbui blootstellen begrijp ik echt niet :-( .

In de lift lekker kletsen met de kinderen om ze enerzijds af te leiden van de kou en andere zorgen, en aan de andere kant om ze enthousiast te maken voor “fun skiën”. Bij Darby gaat dat niet van nature. Hij doet wat oefeningen om ze beter parallel te leren skiën. Maar vergeet, m.i., om dat later in het skiën terug te laten komen en toe te passen. Een van de meisjes is duidelijk de zwakste van het stel en raakt geregeld achter. Dat geeft mij de gelegenheid om mij persoonlijk om haar te bekommeren en deels individueel les te geven. Heel prettig gevoel om te zien dat er voortuitgang in zit en het plezier tegelijk toeneemt. Meer beloning is niet nodig.

20170203_145118Mijn belangrijkste verbeter observaties van Darby noem ik hier even kort. Hij had beter de zwakste niet achteraan kunnen laten skiën maar als eerste achter hem aan laten gaan. Daarnaast had hij met deze koters en verse sneeuw geen zwarte piste en grote bobbel piste door het bos moeten nemen. Daar waren ze nog niet aan toe; gevaarlijk en roept angst gevoelens op.
Positief is dat hij herhaaldelijk goed afspreekt waar te verzamelen als er iemand de groep kwijt raakt. Zijn oefeningen zijn de juiste, en de demonstratie daarvan is goed (visualisatie is extreem belangrijk).
Darby blijkt bij meer doorvragen mijnerzijds nog erg jong te zijn en pas kort level 1 ski instructor te zijn. Bovendien is dit zijn eerste seizoen als leraar. Plaatje valt nu bij mij als vanzelf in elkaar.

Na de lunch met “fish & chips” geven we elkaar nog even snel wat kort les. Eigenlijk hebben we er gezien de mooie sneeuw niet 100% zin in. Verder is het lastig om als beginnende leraar zeer ervaren skiërs les te geven. Dus doen we een elk een aantal standaard oefeningen voor verschillende ski-technieken en korte feedback. Blijft een beetje gekunsteld en lastig; ligt ook zeker aan onze geringe ervaring en onwennigheid met het lesgeven. Ook dat is werken aan mezelf.

20170203_145112De rest van de middag lekker vrij skiën en genieten van het laagje verse sneeuw. En natuurlijk zoveel mogelijk mijn eigen tips toepassen in het skiën. Dat moet er door vele sneeuwkilometers ingesleten worden. En niet te versmaden een tussentijdse beloning in de vorm van een warme chocolade melk.

In ons chalet vind ik het weer eens tijd voor groot onderhoud, van materiaal en mij persoonlijk. De was doen, losgetornde rits in ski-jack naaien, nagels knippen, haren scheren, etc. Gewoon de huishoudelijke zaken die hier een weliswaar een kleinere rol als thuis spelen, maar toch ook gedaan moeten worden.

Als toetje heb ik vandaag 8 ski video’s beschikbaar gemaakt via deze dropbox-link. Dat zijn de video’s die Tobin tijdens de opleiding van mij gemaakt heeft. Misschien kan je de voortgang in mijn techniek herkennen of er om lachen …

• Dag 2: basis, kort, carve poging
  • Week 2