Dag 38 – (27) ski instructor course – Schaduw (privé) lessen, Sneeuwval

4 februari 2017 - Courtenay, Canada

SAM_6107Dag zeer hoog geachte lezertjes van dit epistel in mijn blog. Dank voor al jullie commentaren en terugkoppelingen, voel me zeer vereerd.

Vandaag weer een hele dag met lichte sneeuwval. Niet al te veel zicht op de top, maar voor de rest ok. Ik had me voorgenomen twee keer te gaan schaduwen, dus een leraar volgen tijdens zijn les. In de ochtend ga ik met Ken mee een wat oudere en ervaren skileraar. Groepje van 6 oudere kinderen en volwassenen. Allemaal beginners, maar ze hebben al een keer eerder geskied. Bij basis uitleg van sneeuwploeg blijkt al snel dat één leerling er ver bovenuit steekt en dus steeds staat te wachten op de rest en niets leert. Ken besluit tegen alle regels in, dat ik beter met haar apart aan het werk kan gaan als een soort privé les. Dat durf ik wel aan, dus ik neem haar mee voor nog 1 rondje op de baby helling. Ze blijkt sneeuwploeg, stoppen en bochten al redelijk goed te beheersen. In ieder geval zo goed dat ik het aandurf (toch altijd een gokje als kersverse onervaren skileraar) om haar mee te nemen in de stoeltjeslift naar de top. Zij is enigszins nerveus want dit wordt haar eerste keer.

SAM_6106We doen een paar afdalingen, waarbij ik begin met een paar oefening om haar houding op de ski te verbeteren; zoals staan op je ski’s zoals de doelman bij voetbal. Iets buigen van elk gewricht (enkel, knie, heup) met je handen naar voren en balans op het midden van je voet. Stabiel en gereed om elke kant op te kunnen gaan, klaar voor alles wat er gaat komen.
Daarna wat oefening om van sneeuwploeg naar parallel over te gaan, zoals de hockey stop. Dat gaat niet al te slecht en voor dat ik het weet skiet ze, per ongeluk of niet, een paar bochten parallel. Ik vraag haar wat voor gevoel ze had bij die bochten en adviseer haar dat te onthouden en te herhalen. … En voor ze het zelf echt doorheeft doet ze alleen maar parallel bochten. Super. Voor rest veel meters maken en kleine correcties.

SAM_6105Zo’n privé les is leuk om te doen, er is direct en constant persoonlijk contact en je kan als leraar al je aandacht op één persoon richten. Plus de juiste oefeningen op niveau toepassen. Met als gevolg daarvan meer progressie dan je normaal ziet.

In de middag schaduw ik Sebastian, één van de Deense leraren in ons chalet. Vier kinderen die al redelijk goed de sneeuwploeg beheersen. Dus na een paar afdalingen op de babyhelling om het niveau in te schatten en daarna rap een paar keer met de stoeltjeslift omhoog. De kids hebben er plezier in dus wordt het afwisselen van leren via kleine correcties en aanwijzingen naast veel meters maken en plezier hebben. Sprongetjes door het toverbos en vliegen over andere bobbelige stukken piste. Maar natuurlijk ook af en toe oprapen van de koters, die dat soms wat slecht of lastig zelf kunnen. Handig om met z’n tweeën te zijn, één leraar voor een één achteraan.

SAM_6104Vanavond is er seventies feest in het berg restaurant, we zullen zien wat daar uit gaat komen …

Groetjes van Roel.

N.b. de foto’s zijn van de sneeuwbui van vandaag aan het eind van de dag. Laat het de hele nacht maar door gaan!

SAM_6103SAM_61022017-02_week4-22017-02_week4