Dag 42 – (31) ski instructor course – Techniek & Vol verwachting

8 februari 2017 - Courtenay, Canada

20170208_145226Alweer een dag vol met sneeuwbuien; goed voor onze sneeuw. Het is niet veel wat er valt, maar elke centimeter telt mee. De sneeuwverwachting voor vanavond is 33 cm, en voor morgen in totaal meer dan 30 cm. M.a.w. morgen verwachtten we weer een echte poederdag. Plus morgen is donderdag en op doordeweekse dagen zijn er standaard erg weinig mensen. Waarschijnlijk begrijpen alleen echte skiërs het, maar ik voel de prettige spanning nu al opbouwen in mijn lichaam. Als een kind dat morgen een cadeautje krijgt …

20170208_145232Tobin & Nigel de twee coaches van section 8 voor deze week besluiten samen met de groep dat we vandaag besteden aan persoonlijk technische ski verbeteringen. Als de verwachtingen uitkomen, dan gaan we daar morgen geen tijd voor hebben (of beter: geen zin) en wil iedereen alleen maar knallen door van met poedersneeuw bedekte steile hellingen te razen. Ik ben altijd (behalve morgen) te porren voor extra technische aandacht, want dat is één van de vele redenen waarom ik hier ben: mezelf ski-technisch verder te perfectioneren. 20170208_145237We oefenen flink op medium korte bochten met veel carve-techniek daarin. Carven is het design van de ski gebruiken om in de bochten te glijden zonder te remmen. Doel is zoveel mogelijk bochten met constante hoge snelheid te skiën. In optimale uitvoering is je snelheid dwars op de berg op het moment dat de ene bocht in de andere overgaat groter dan je voorwaartse snelheid recht de berg af via de vallijn. 20170208_145240De truc is om de druk op je ski’s snel op te bouwen in het begin van de bocht en te maximaliseren zodra je ski’s halverwege de bocht recht naar beneden wijzen. Die opgebouwde druk gebruik je dan om jezelf naar de andere kant van de piste te lanceren, en tegelijk je ski’s onder je “vallende” lichaam door te sturen. Dan snel de ski andersom kanten om de volgende bocht te starten. Tegen het eind van de dag valt bij mij het kwartje. Op het moment, dat alles perfect getimed en in balans is, vlieg je letterlijk van rechts naar links slingerend met hoge snelheid de berg af. Controle over je eigen balans houden terwijl er relatief grote middelpunt vliedende krachten op je lichaam inwerken is net een soort achtbaan. Een fantastisch gevoel dat zorgt voor een feestje met mezelf.

Minpunt van de dag is dag Kasey in de ochtend na een sprongetje valt en last van haar enkel heeft. Zoveel dat dat het einde van haar skidag is. Vanavond zal ze naar het ziekenhuis gaan voor verder onderzoek. Op weg naar de auto wil de op sokken hinkelende Kasey zelf nog haar skischoenen en ski’s dragen. Als ik dat voorkom door haar spullen af te pakken en haar eigenwijs noem, krijg ik meteen te horen dat we dan op dat punt op elkaar lijken. En terecht natuurlijk. Hopelijk krijgen we snel goed nieuws.

20170208_18494820170208_192141Vanavond zouden Naomi en Kasey koken, maar nu moet Naomi dat alleen doen, uiteraard met wat hulp van iedereen. Spaghetti met sla en een halve stroopwafel als toetje. Ja, een echte (halve) Hollandse stroopwafel die Naomi had meegenomen uit Nederland. Lekker.

Liefs & groetjes,
speeding & carving Roel20170208_145242

1. Ilona:
    9 februari 2017
    Eigen wijs, zo kun je het ook noemen. Dan geeft het woord een positieve betekenis:)