Dag 43 – (32) ski instructor course – Boomklever in Vette Poeder

9 februari 2017 - Courtenay, Canada

20170209_12263720170209_122630Vol verwachting klopt ons hart want er ligt zo’n 30 cm verse sneeuw én de sneeuwt komt nog altijd met bakken tegelijk uit de lucht. Het zal ook de hele dag tot aan de avond blijven sneeuwen. Eenmaal buiten in de sneeuw blijkt het beneden bij de laagste liften warmer dan wenselijk te zijn. Natte sneeuw uit de hemel, maar boven aan de lift is het kouder en dus beter. De eerste afdalingen zijn perfect met glijdend & dansend door de poeder. De volgende afdalingen is het ploegen doordat de sneeuw te warm en dus te nat wordt en het zwaarder skiën is. Dus steilere stukken zoeken en vooral alle bochten en wendingen netjes rond inzetten en afmaken. Elke bruuske beweging is net geen suïcide, maar gegarandeerd een crash in wit poeder. Desalniettemin vermaken we ons prima.

20170209_15075520170209_164944Euge verliest na een crash in de diepe sneeuw op een steile helling zijn ski. Hij kan hem niet vinden en dus zoeken we na een extra lift omhoog met zo’n 15 man de plaats delict af. Niemand heeft zijn val gezien dus is het werkelijk zoeken naar de bekende naald in de sneeuwberg. Na een kwartiertje ziet iemand zo’n 50 meter beneden de plek waar hij gevallen is, zijn ski diep tussen de bomen verborgen liggen. De ski moet terwijl Euge zijn gezicht in de sneeuw plantte in zijn eentje door de losse sneeuw verder naar beneden zijn gegleden. Er zijn ook nadelen aan verse sneeuw; advies: niet vallen :-).

IMG_0509IMG_7796Ik volg mijn eigen advies, eigenwijs als ik ben, echter niet al te best op. Wat later stop ik net voor een boomstronk. Ik doe iets niet goed (wat weet ik ook niet). De sneeuw zakt deels onder me weg en voor ik het weet zit ik vast in een knoop met mijn eigen lichaam en benen voor een boomstronk. Ziet er bijzonder elegant uit, zie de foto’s. Met wat hulp en het losmaken van de skibindingen is mijn bevrijding uit de omhelzing van de boomstronk toch gelukt.

20170209_16494820170209_165107Na de lunch wordt het kouder en valt er meer van die echt sprookjesachtige dwarrelsneeuw. De sneeuw wordt weer zachter en met als gevolg veel meer fun en plezier om te skiën. Vele mooie afdalingen zijn ons dan gegund. Verdere ontmoetingen met andere bomen heb ik met elegant bochtenwerk weten te voorkomen (misschien heb ik toch iets geleerd). én ja (saai :-) ), alweer een supermooie middag spelen in de diepe verse sneeuw.

Tobin heeft als afsluiting van zijn section 8 “Science Friction” week iedereen uitgenodigd in ons chalet voor een afsluitend etentje. Tobin zorgt voor een prima verzorgde en uitgebreide kaasfondue die ter verhoging van de feestvreugde afgesloten wordt met chocoladefondue als dessert. Zie de foto’s. Ook de drank zorgt voor verhoging van de feestvreugde. De harde kern blijft uiteindelijk over en samen met Naomi, Tega, Tobin, Jesse, Veronique, Euge & Simon kijken we muziek video’s op youtube. Een gezellige avond ter afsluiting van een mooie dag.

Groeten en liefs van een Canadese boomklever,
Roel

20170209_19072620170209_19074420170209_20345720170209_223229

1. Ilona:
    10 februari 2017
    Hoi Roel, ik zie inderdaad een aantal kenmerken tussen de boomklever en jou die met elkaar overeenkomen. De boomklever is een korte, actieve vogel. De vogel loopt zowel omhoog als omlaag over de boomstam. De opvallend en helder klinkende roep is vaak de eerste aanwijzing van zijn aanwezigheid. In de winter is hij een geregelde bezoeker van plekken waar sneeuw ligt.
  2. Karin:
    Goed gevonden Ilona . Nu nog een oranje helm en dan is het plaatje compleet
  3. Jose:
    10 februari 2017
    En zijn roep lijkt te klinken als een ijl en hoog " help"?