Dag 47 – (36) ski instructor course – Lesvaardigheid

13 februari 2017 - Courtenay, Canada

20170213_153711Een nieuw record is gebroken. Vandaag hebben we tijdens onze cursus uren ongeveer 6 afdalingen gemaakt in ~5 uur. Zo weinig ski kilometers per uur is een nieuw hoogtepunt. Jawel, een hoogtepunt en absoluut geen dieptepunt. De tijd is namelijk meer dan goed besteed. Helen is onze coach vandaag en de volledige focus gaat naar ons zwakste punt voor het ski instructor level 2 examen: lesvaardigheid (“teaching skills”) in skiën. D.w.z. hoe ziet de structuur van een goede les eruit? Hoe kom je erachter wat de leerling wil bereiken. Hoe vorm je dat om tot een haalbaar doel voor de les, gebaseerd op het niveau van de leerling. En vooral hoe houd je alles veilig. Wat kun je wel doen en wat niet. Waar stop je juist wel en waar niet. Groepsmanagement; b.v. hoe zorg je er voor dat je met het zelfde aantal leerlingen eindigt als dat je begint. Toch wat slordig als er onderweg een paar verdwijnen, want dat levert minder tipgeld op.

20170213_153715Helen geeft ons een aantal voorbeeldlessen toegepast op ons niveau van skiën. Inclusief een aantal oefeningen die bepaalde onderdelen van de techniek kunnen verbeteren. Daarna zijn wij aan de beurt. Om de beurt geven we elkaar in ca. 25 minuten een stukje les. Gaat allemaal nogal stroef en onhandig, zo heerlijk & lekker buiten onze comfort zone. Vooral de analyse is lastig; wat is het belangrijkste punt dat bij iemand als eerste anders (beter) zou moeten. Welke oefeningen kun je dan doen én hoe stop je die dan in de standaard wijze van skiën. Belangrijk onderdeel is communicatie: snappen leraar en leerling elkaar? Hoe dan verder of hoe veranderen we de oefening als het voor de leerling niet werkt. Al met al veel praten, voordoen, elkaar uitleggen, vragen en ideeën opdoen voor je eigen gereedschapskist. Conclusie: veel geleerd in weinig tijd. Rest de uitdaging om alles te onthouden.

Voor en na de les skiën we een aantal “vrije” afdalingen. Om toch nog wat sneeuwkilometers op de teller te krijgen. Daarbij is het redelijk lastig om te slalommen om vele andere skiërs op de pistes. Het is drukker dan ik ooit eerder hier heb gezien en de rijen bij de lift zijn lang. Maar omdat wij de “singles” ingangen bij de lift gebruiken om de stoeltjes vol te maken, schiet het toch meer dan gemiddeld op. Duidelijk geval van last hebben van een nationale Canadese Britisch Colombia specifieke feestdag. Zou verboden moeten worden als ik hier ben :-).

Qua weer is het nu +5 °C en de hele dag zon, dus de sneeuw is wat zachter en minder goed. Maar leuk voor een paar plaatjes van de omgeving. En leuke Illustratie voor de meer visueel ingestelde (strip minnende) hooggeachte lezertjes.

Sneeuwwitte groeten vanaf mijn berg,
Roel

20170213_18283520170213_15372220170213_15350620170213_153501